Generelle vilkår og betingelser - Kaffekassen

Generelle vilkår og betingelser

Senest oppdatert 18 sep 2023

Kunde

Med kunde menes skole/klasse/forening, lag eller sluttkunde. Kontaktpersonen er ansvarlig for å oppfylle vilkårene.

Kontaktperson/ansvarlig selger må være fylt 18 år, og ikke belasted med betalingsanmerkninger.

Bestille en informasjons- eller kampanjepakke

Vi tilbyr ulike varianter av informasjons- og salgspakker, som sendes kostnadsfritt. Om du bestiller dette fra oss, er du ikke forpliktet til å gjennomføre et salg. Om du imidlertid ikke henter ut pakken på postkontoret, kan du likevel bli betalingsskyldig for frakten, dersom du ikke hører fra deg til oss.

Informasjonspakke

Det koster ingenting å bestille en informasjonspakke. Hensikten med informasjonspakken, er å gjøre det mulig for deg å finne ut om Kaffekassen er en tjeneste du ønsker å tjene penger på.

Salgspakker

En startpakke er for deg, som ønsker å starte salg hos Kaffekassen. Du kan bestille en salgspakke gratis, hvis du allerede har bestemt deg for å starte salg hos oss. Trykk her for å komme i gang.

Betaling

Betaling skjer når salget er fullført, noe som betyr at du kan selge produktene først, og deretter bestille produkter når du vet hvor mye du har solgt. Det betyr at du ikke trenger å investere penger på forhånd, og unngår å ta en økonomisk risiko.

Fakturaen sendes samtidig med bestillingen, med 20 dagers kredittid. Det betyr at du har god tid til å distribuere produktene, og motta betaling. Ved forsinket betaling gjelder forsinkelsesrenter i henhold til loven, men vi vil alltid ta imot din kundehenvendelse.

Fakturaer sendes hovedsakelig via e-post, fra vår betalingsleverandør Billmate, eller per post hvis du ønsker det. Hvis du trenger en forlenget kredittid, er du velkommen til å kontakte vår kundeservice ved å anvende vårt skjema her, så hjelper vi deg.

Hvis du velger å betale med faktura, kan vi foreta en såkalt ”kredittsjekk” av deg (en vurdering av din kredittverdighet). Når det foreligger et legitimt behov, kan vår betalingsløsning Billmate be om en kredittopplysning i henhold til kredittopplysningsloven. Et legitimt behov foreligger når vi innvilger deg som kunde kreditt, for å betale med faktura.

Fraktkostnader og retur

Fraktkostnad ved bestilling: Det er alltid kostnadsfritt å selge gjennom Kaffekassen, når du bestiller en salgspakke med salgsmateriell.

Fraktkostnad for gjennomført bestilling: Alle bestillinger som inneholder mer enn 250 produkter, har gratis frakt. Hvis du selger mellom 1-19 produkter, koster frakten 99 kr. Når gruppen legger inn bestillingen ved slutten av salgsperioden, belastes produktbestillinger på mindre enn 249 produkter med 149 kr i frakt.

MERK: Det koster 250 kr ekstra hvis du velger hjemlevering. Vi anbefaler deg derfor til å sende bestillingen direkte til skolen, eller en bedriftsadresse.

Frakt til skole/bedrift

Hvis du oppgir skolens/bedriftens leveringsadresse, vil leveringen skje direkte dit. Du har ikke mulighet til å velge leveringsdag og tidspunkt. Du vil imidlertid motta en e-post med et sporingsnummer, om at leveransen er på vei og hvor du kan følge leveransen. For noen tjenester er det mulig å legge til en forhåndsvisning, mot en ekstra kostnad.

Garanti for kundetilfredshet

Vi produserer og selger delikatessekaffe, som våre kunder har vært begeistret for så langt. Dersom du ikke liker smaken på kaffen vår, har vi en garanti som du som kunde kan anvende. Kontakt vår kundeservice på info@kaffekassen.no, og motta et gavekort som du kan bruke i vår nettbutikk for å kjøpe noe annet som du ønsker. 

1 års garanti på alle gjenbrukbare produkter

Vi er stolte av vår høye kvalitet, og derfor tilbyr vi 1 års garanti på våre gjenbrukbare produkter. Garantien omfatter feil, som ikke er forårsaket av ytre påkjenninger som vann og fallskader. For spørsmål angående garantien, vennligst kontakt info@kaffekassen.no.

Returkostnader

For grupper, som har solgt hos oss

Det kan være flere grunner til at du må returnere en vare. Et eksempel er at en eller flere selgere har kommunisert feil om hvilke produkter de har solgt, og derfor må returnere varene.

Alle returer av 1-20 produkter er gratis for de som har solgt 250 produkter eller mer, den første gangen du returnerer.

Dersom gruppens salg er mindre enn 250 solgte produkter, er gruppen ansvarlig for en returkostnad på 299 kr. Returer er imidlertid svært sjeldne fordi du vanligvis selger og tar imot bestillinger via salgsbrosjyren, og bestiller det nøyaktige antallet solgte produkter.

Hvis en forsendelse allerede er sendt, og gruppen ønsker å returnere hele bestillingen

Dersom du bestiller produkter fra oss, og deretter velger å returnere leveransen etter at vi har sendt den, forbeholder vi oss retten til å fakturere kunden for de faktiske kostnadene for frakt til kunden og retur til vårt lager.

For enkeltpersoner og grupper som ønsker å returnere, gjøres følgende:

  1. Kontakt info@kaffekassen.no, oppgi ordrenummeret på bestillingen, og hvilke produkter som skal 
returneres. Gi gjerne en begrunnelse for returen.

  2. Vi vil sende deg en returetikett som du kan skrive ut, og merke pakken med. Husk å pakke produktene godt inn, slik at de unngår skader ved transport.

  3. Gå til ditt nærmeste DHL/PostNord-pakkeleveringssted og innlever pakken (vi informerer deg om hvilket 
fraktselskap pakken sendes med).

Varens tilstand ved retur

Varer som returneres må være uskadet og i uåpnet forpakning, ved skadet produkt vil hele beløpet for produktet belastes. Dette skyldes at vi ikke kan selge videre et skadet produkt, og den ekstra tiden vi anvender for å undersøke produktet. Derfor anbefaler vi deg å ikke returnere varer, som du mistenker har en skade.

Betaling, levering og avbestilling

Når du bestiller produkter via bestillingslisten vår, får du bestillingen din levert av forhandleren (skoleklassen, laget eller organisasjonen), og du forplikter deg til å betale for den. Du kan angre kjøpet innen 14 dager etter at du har mottatt varene.

Sluttkundens (privatperson) kjøpsbetingelser

Det er ikke tillatt å legge inn en bestilling via nettbutikken, for det som er solgt som selger. Dette belastes med
en fraktkostnad på 199 kr per selger.

Alle kjøp via Mine Sider sendes fra Kaffekassen til nærmeste utleveringssted, og pakken ligger vanligvis på utleveringsstedet inntil 14 dager. Dersom en kunde har bestilt fra oss og ikke henter pakken på utleveringsstedet, belastes dette med 199 kr.

Når du har mottatt bestillingen din, har du 7 dager på deg til å undersøke at antall produkter stemmer. Hvis produkter mangler eller er skadet, kan du kontakte vår kundeservice her.

Kundens forpliktelser

Kunden er ansvarlig for å administrere arbeidet på en ansvarlig måte, i henhold til våre instruksjoner og priser.

Kunden kan ikke selge produktene til en høyere eller lavere pris, enn det vi har angitt. Kunden må utføre sitt arbeid og salg på en måte som opprettholder og/eller forbedrer vårt omdømme. Du gjør dette for å tjene penger til klassen, laget eller organisasjonen.

Hvis kunden selger produktene til en lavere pris enn vi har angitt, skal ikke kunden motta noen prisreduksjoner.

Dersom det ikke utføres salg

Når kunden har bestilt salgspakken og den er sendt, har kunden ingen forpliktelse til å selge hos Kaffekassen. Våre informasjons- og salgspakker tilbys alle som er interessert, og vurderer et seriøst salg hos oss.

Vi forstår at det kan oppstå utfordringer under salget, og det er helt i orden. Det er ingen økonomisk risiko knyttet til salg gjennom Kaffekassen. Derimot bistår vi gjerne med råd, som kan hjelpe dere med deres salg, om dere opplever at dere står fast!

Dersom dere ikke ønsker å gjennomføre et salg hos oss, så verdsetter vi alle tilbakemeldinger og skriftlig bekreftelse fra dere, om at dere ikke tenker å fullføre salget.

Hvis du ikke henter pakken på postkontoret

Hvis kunden bestiller en informasjons- eller salgspakke fra oss, og deretter unngår å hente pakken. Da returneres pakken til Kaffekassen uten informasjon om hvorfor kunden ikke har hentet pakken. I disse tilfeller forbeholder Kaffekassen seg retten til å kreve et gebyr på 199 kr, for å dekke kostnader til frakt og returgebyr.

Referanser

Kaffekassen har rett til å bruke din klasse eller organisasjon som referanse etter at salget er gjennomført, samt navn på kontaktperson. Referanser brukes vanligvis på diverse markedsføringsmateriell, produktemballasje og på våre nettsider. Vi har imidlertid ikke rett til å bruke bilder av deg uten din tillatelse.

GDPR og personvernregler

Kaffekassen bruker aldri informasjonen din i salgsinteresse til en tredjepart, men informasjon som informasjonskapsler på nettstedet, kan brukes til markedsføringsformål for å skape en bedre opplevelse for deg som besøkende på www.kaffekassen.no.

Behandlingsansvarlig for Kaffekassens tjenester er:

Make Memories AB, 559250-4731, Falkenbergsgatan 4A, 214 24 Malmö.

GDPR- & Personvernerklæring

Kaffekassen bruker aldri informasjonen din til å videreselge den til en 3. part, men eksempelvis informasjon om informasjonskapsler på nettsiden, kan brukes til markedsføringsformål for å skape en bedre opplevelse for deg som besøkende på www.kaffekassen.no

Den personopplysningsansvarlige for Kaffekassens tjenester er:

Make Memories AB, 559250-4731, Falkenbergsgatan 4A, 214 24 Malmö.

Hva er personopplysninger?

Personopplysninger er all informasjon som direkte eller indirekte, kan knyttes til en levende fysisk person. Det kan eksempelvis være en e-postadresse, et telefonnummer, IP-nummer, bilder og/eller lydopptak.

Personopplysningene vi samler inn og hvorfor

Alle personopplysninger vi samler inn, gjøres i samsvar med de grunnleggende prinsippene i personvernforordningen. Det betyr at personopplysninger behandles på en lovlig, transparent og åpen måte i forhold til registrert informasjon. Vi skal være åpne om hvilke opplysninger vi behandler, og sørge for at personer som på ulike måter er registrert hos oss, effektivt kan gjøre krav på sine rettigheter. Derfor samler vi ikke inn flere personopplysninger enn vi trenger for det angitte formålet, vi lagrer ikke personopplysningene på flere steder enn nødvendig, og vi sletter personopplysningene når de ikke lenger oppfyller formålet de ble samlet inn for.

Vanlige personopplysninger vi samler inn er navn, e-postadresse, telefonnummer, tidligere kjøpsinformasjon og betalingsinformasjon.

Hva slags personopplysninger samler vi inn?

Vi samler inn personopplysninger som du sender til oss når du bestiller på nettstedet vårt, abonnerer på nyhetsbrevet vårt eller deltar i konkurranser. Personopplysningene du sender til oss, kan for eksempel omfatte kontaktinformasjon, fødselsdato og betalingsinformasjon. Vi kan også samle inn noen personopplysninger fra eksterne partnere, for eksempel adresseinformasjon fra offentlige registre og kredittinformasjon fra kredittopplysningsbyråer, banker eller lignende.

Hvordan bruker vi personopplysningene dine?

Vi kan bruke personopplysningene dine til følgende formål:

Hvordan får vi tak i personopplysningene?

Den vanligste måten er at vi samler inn personopplysninger via nettstedet gjennom bestillinger, eller ved eksempelvis abonnement på nyhetsbrevet vårt, dvs. de opplysningene du velger å gi oss.

Databehandlere og overføring av personopplysninger til tredjeledd

Når vi engasjerer databehandlere, gjør vi det bare når databehandleren gir tilstrekkelige garantier for å gjennomføre egnede tekniske og organisatoriske tiltak, på en slik måte at behandlingen er i samsvar med loven, og sikrer at brukerens rettigheter beskyttes. Det inngås alltid databehandlingsavtaler med databehandlere.

Så langt det er mulig unngår vi å overføre personopplysninger til tredjeledd, men der det er nødvendig eller hensiktsmessig, er det underlagt tilstrekkelige sikkerhetstiltak.

Tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak

Vi vurderer muligheten for å gjennomføre tekniske tiltak som pseudonymisering og dataminimering, for effektivt å oppfylle kravene i personvernforordningen og beskytte brukerens rettigheter. Vi gjennomfører også egnede tekniske og organisatoriske tiltak, for å sikre at bare personopplysninger som er nødvendige for hvert enkelt formål av databehandlingen behandles.

Hva skjer ved brudd på personvernsikkerheten?

Et brudd på personvernsikkerheten er et sikkerhetsbrudd på alt fra hacking av en server, til tap av en arbeidstelefon. Det er en hendelse som fører til utilsiktet eller ulovlig ødeleggelse, tap, endring, uautorisert utlevering av eller tilgang til personopplysninger som er overført, lagret eller på annen måte behandlet.

Alle hendelser dokumenteres i en hendelseshåndteringslogg der vi beskriver omstendighetene, virkningene av hendelsen og tiltakene som er iverksatt for å minimere skaden og spredningen av personopplysningene, så langt det er mulig. Noen hendelser er lovpålagt å rapporteres til Datatilsynet og i noen tilfeller også til den registrerte, og da følger vi selvfølgelig loven.

Hvilke rettigheter har du?

Du har når som helst rett til å be om innsyn i personopplysningene vi har registrert om deg. Hvis opplysningene dine er unøyaktige, ufullstendige eller irrelevante, kan du be om at de rettes eller slettes. Vi kan ikke slette opplysningene dine når det er et rettslig krav om å oppbevare dem, for eksempel regnskapsregler, eller når det er andre legitime grunner til at opplysningene må oppbevares, for eksempel ubetalte fakturaer. Du kan når som helst trekke tilbake ditt samtykke til å la oss bruke opplysningene dine til markedsføringsformål, ved å melde deg av nyhetsbrevet vårt. Du kan også kontakte oss per brev, e-post eller telefon. Se kontaktinformasjonen nedenfor.

Hvem kan vi dele personopplysningene dine med?

For at vi skal kunne tilby de ovennevnte tjenestene og våre forpliktelser overfor deg som kunde, deler vi personopplysningene dine med selskaper som er såkalte databehandlere for oss. Databehandlerne behandler opplysningene på våre vegne og i henhold til våre instrukser, og hjelper oss med IT-tjenester, betalingstjenester, transport og markedsføring. Dette gjøres bare for de formålene vi har samlet inn opplysningene for, og bare til selskaper som kan gi tilstrekkelige garantier for personopplysningenes sikkerhet og konfidensialitet.

Vi videreformidler, selger eller utveksler aldri personopplysningene dine til en tredjepart for markedsføringsformål.

Hvordan beskytter vi personopplysningene dine?

For å forhindre at personopplysninger som sendes til nettstedet vårt kan leses av en tredjepart, blir all slik informasjon kryptert og sendt via en sikker forbindelse.

Informasjonskapsler

En informasjonskapsel er en liten tekstfil, som et nettsted lagrer på en besøkendes datamaskin. Informasjonskapsler brukes på mange nettsteder, for å gi besøkende tilgang til ulike funksjoner. Informasjonen i en informasjonskapsel, kan også brukes til å spore en brukers surfe-atferd på nettsteder som bruker samme informasjonskapsel.

Må jeg tillate informasjonskapsler?

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for nødvendig funksjonalitet, for å gjøre det mulig for deg å handle i nettbutikken. Hvis du blokkerer informasjonskapsler, vil du derfor ikke kunne handle i nettbutikken. Uten informasjonskapsler kan du imidlertid fortsatt se sider og varer i nettbutikken, men noen funksjoner kan oppføre seg annerledes.

Hvis du vil handle i nettbutikken, men ikke vil at noen informasjonskapsler skal lagres på datamaskinen din når du lukker nettleseren, kan du besøke nettstedet i privat modus. Denne modusen har ulike navn, avhengig av nettleseren din: ”Inkognitovindu” (Chrome), ”Privat vindu” (Firefox) eller ”InPrivate-vindu” (Microsoft Edge). Alle informasjonskapsler som under besøket settes i privat modus, slettes deretter fra datamaskinen din når du lukker nettleseren.

Hvordan bruker vi informasjonskapsler?

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å administrere varer i handlekurven, logge inn på ”Mine Sider”, og for visse funksjoner som bare skal vises én gang per besøkende. Hvis du lukker nettleseren og kommer tilbake til nettbutikken senere, lagres innstillingene og varene i handlekurven ved hjelp av informasjonskapsler. Vi bruker også informasjonskapsler for å tilpasse, og gjøre informasjon og markedsføring så relevant som mulig for deg.

Informasjonen om innlogging på ”Mine Sider” lagres i en såkalt øktinformasjonskapsel, og slettes når du lukker nettleseren. Våre andre informasjonskapsler lagrer ikke informasjon for å identifisere deg.

Vi bruker også informasjonskapsler til statistiske formål, for eksempel for å se hvilke artikler de samme besøkende ser på, for å kunne tilby automatiske produktanbefalinger.

Tredjeparts informasjonskapsler

Vi bruker Google Analytics og Ads, som også har informasjonskapsler, for å få et bilde av hvordan våre besøkende anvender nettstedet og for vår markedsføring. Disse informasjonskapslene inneholder ikke identifiserende informasjon, om hvem du er som besøkende.

Våre koblinger til sosiale medier med AddThis eksempelvis for Facebook, Google+, Twitter og Instagram, har også informasjonskapsler. Disse informasjonskapslene inneholder ikke identifiserende informasjon om hvem du er som besøkende.

Eventuelle feil

Hvis vi sender en feil leveranse, eksempelvis for få eller for mange produkter, vil vi rette opp dette uten ekstra kostnad.

Vi tar forbehold om eventuelle feil i prisene på våre nettsider, e-post eller andre medier, eksempelvis brosjyrer. Hvis det oppstår en tvist, er det informasjonen på nettstedet som gjelder.

Vi er ikke ansvarlige for forsinkelser i leveranser som skyldes ytre omstendigheter som brann, jordskjelv, storm, epidemier osv.

Hvis du har spørsmål angående våre generelle betingelser eller relatert til salg med gruppen, kan du kontakte oss her.